Asociace leteckých dopravců má protinávrh proti ekologickým daním a emisním povolenkám. Letos odvedou evropské letecké společnosti za emise přes 5 mld. EUR.

  • 12.07.2019 17:00

Na výroční schůzi organizace Airlines for Europe (A4E) bude diskutováno, jak lze efektivněji dospět ke snížení emisí v letecké dopravě. Jde o naléhavý problém, protože jen v letošním roce zaplatí letecké společnosti za ekologické daně a emisní povolenky 5 mld. EUR a tato částka bude každým rokem stoupat. Otázka ekologických odvodů se tak pro evropské provozovatele stává vážnější než samotné ceny paliva, které jsou nyní relativně stabilní.

A4E zejména akcentuje urgentní potřebu transformovat stávající neefektivní organizaci řízení letového provozu v Evropě, která je fragmentovaná a podřízená přežitým národním principům. A4E chce dosáhnout urychlené zavedení programu Single European Sky. Asociace uvádí, že úzká hrdla v organizacích ŘLP prodlužují lety až o 30 % a způsobují zpoždění. Cestující v Evropě ztratili na zpožděních způsobených řízením letového provozu vloni 19 milionů minut, přičemž zpoždění se zvýšila o 104 % proti roku 2017. Kvůli kapacitním omezením zejména v německém a francouzském vzdušném prostoru se řada letů těmto oblastem vyhýbá, což prodlužuje dobu letu a zvyšuje exhalace. Studie EU dokládá, že v roce 2017 tyto problémy způsobily 5,8% nárůst emisí CO2.

Organizace argumentuje, že odvody ve výši přes 5 mld. EUR jsou ztracenou příležitostí v boji s exhalacemi, neboť ve svých důsledcích brzdí obměnu letadlového parku. A4E uvádí, že letecké společnosti investují do roku 2030 169 mld. EUR do nákupu nových letadel, která jsou ohleduplnější k životnímu prostředí. Mezi lety 2005 a 2017 bylo pořízeno 800 nových letadel, jejichž provoz přispěl k 24% snížení exhalací. Další 1 mld. EUR byla investována do vývoje a výroby biopaliv.

A4E naléhavě požaduje prověřit reguláční rámec pro Single European Sky (SES) a rozhodnout o implementaci. Efektivnější směrování letů a eliminace zpoždění by podle odhadů snížila emise o 10 % a navíc přispěla snížení nákladů. K zavedení systému je však třeba politické vůle. (Foto: A4E)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace