Německá vláda hodlá od ledna 2024 zvýšit bezpečnostní poplatky na německých letištích. Šéf Ryanairu Michael O’Leary návrh kritizuje s tím, že další zvýšení poplatků „bude mít katastrofický dopad na německou ekonomiku, neboť němečtí spotřebitelé budou platit nejvyšší poplatky v Evropě“.
Nelze nevidět, že německý trh letecké dopravy se v zotavení výrazně opožďuje za ostatními velkými trhy v Evropě, stejně tak, jako Lufthansa se zotavuje pomaleji než srovnatelně velké evropské letecké společnosti. Kapacity nízkonákladových dopravců na německém trhů zůstávají hluboko za stavem roku 2019. Právě výkony nízkonákladových společností jsou kritickým faktorem tempa zotavení trhu. V důsledku toho na trhu není dostatečná konkurence, což sekundárně vede k vyšším cenám letenek.
Nejnověji zveřejněná data organizace Eurocontrol dokládají, že provoz na německém trhu zaostává o 14 % za úrovní provozu ve stejném období roku 2019. To je nejhorší výsledek mezi deseti největšími trhy v Evropě.
Data společnosti Cirium udávají, že parametr ASK (dostupné sedačky a kilometry) na letech z německých letišť je o 12 % pod úrovní roku 2019, což je výrazně větší propad než na ostatních velkých evropských trzích. Propad ASK se týká vnitrostátních, mezinárodních i mezikontinentálních letů. Propad na vnitrostátních linkách proti srpnu 2019 je 47 %. Vnitrostátní lety představují pouze 1 % letů Lufthansy, takže i přes takto prudký pokles vnitrostátních kapacit nelze celkový pokles ASK přisoudit pouze poklesu vnitrostátního trhu.
Ústředním problémem německého trhu je pomalé zotavení nízkonákladové dopravy. Zatímco ASK nízkonákladových dopravců v provozu do evropských destinací je 35 %, v Británii je to 63 %, ve Španělsku 51 %, v Itálii 47 %, v Nizozemí a Francii 39 %.
Tato data dávají za pravdu argumentům Michaela O’Learyho. Mimochodem, tyto výhrady se dají aplikovat také na letiště Praha, které se ve srovnání s ostatními evropskými trhy opožďuje v podstatě stejně jako trh Německa.
Trhy, které usilují o rychlý růst, toho mohou dosáhnout pouze zvýšením podílu nízkonákladových dopravců.
Pokud se podíváme na jednotlivé nízkonákladové hráče, pak profil easyJetu (měřeno ASK) klesl v Německu proti srpnu roku 2019 o 61 %, přitom celkové kapacity dopravce vzrostly o 5 %. Podobně klesl profil easyJetu v Rakousku, kde je pokles dokonce o 92 % proti úrovni před covidem. easyJet prostě přesunul svůj růst do zemí, jako jsou Řecko a Turecko.
Ryanair vykazuje v Německu pokles ASK o 14 %. To na první pohled není nic dramatického. Jenomže s ohledem na to, že celkové kapacity dopravce stouply o 29 %, je pokles dramatický.
Výrazné tempo růstu si na německém trhu udržuje Wizz Air, který nabízí o 22 % více kapacit (ASK) než ve stejném období před covidem. Nicméně Wizz Air zvyšuje své kapacity o více než 30 %, takže relativní propad Německa je rovněž výrazný.
Navýšení (ASK) Wizz Airu nemůže kompenzovat výpadek kapacit easyJetu a Ryanairu.
Dalo by se soudit, že nízká přítomnost nízkonákladové dopravy žene vítr do plachet Lufthanse. Není tomu tak, Lufthansa nabízí o 22 % menší ASK než před pandemií. Rostou pouze Eurowings a Eurowings Discovery, které zaznamenaly růst o 21 %. Celkový obraz to však nezmění.
Pro porovnání, skupině Air France–KLM kleslo ASK o 8 %, z toho Air France o 11 % a KLM o 13 %., British Airways a Iberia (členové skupiny IAG) poklesly o 6 %, z toho British Airways o 12 %, zatímco Iberia vykazuje přibližně stejné kapacity jako ve stejném období roku 2019.
Zdá se tedy, že na strategii vysokých letištních a jiných poplatků v Německu prodělávají úplně všichni, zejména německý zákazník. (Foto: CNN, Airport World, planes.cz)
Tak když jim tam opakovaně vnikají na letištní plochu "zelení teroristé" a oni tomu nedokáží zabránit, tak je ochrana asi podfinancovaná, že jo? To je samozřejmě sarkasmus. To kdysi fungující a prosperující Německo, má čím dál více problémů. Nakonec se ono přiblíží nám, a my nebudeme muset nic dělat, aby se naše platy a domácí produkt srovnaly. (Další sarkasmus).
Sice to svedou na závazek k ekologičtější dopravě. Jenže na ty jejich milovaný Kanáry je vlak ani Flixbus prostě nedoveze. A to co je od Slovenska a Maďarska dál na východ je po kolejích už taky docela oříšek. A odtamtud jim cestuje solidní část jejich pracovního trhu.
Celkem 3 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
No tak cenu letenky o Euro zvedne, no.
Mnohem zajímavější by bylo, kdyby O’Leary zvýšení poplatků vítal.