Regulátor nařídil inspekce odmrazování Boeingů 787

  • 24.08.2024 17:06

Regulátor FAA nařídil svou směrnicí publikovanou v úterý inspekce systému odmrazování motorových gondol letadel Boeing 787. Jde o třetí směrnici FAA, kterou Boeing obdržel během pouhých dvou dní. Směrnice má za cíl řešit „sníženou strukturální pevnost“, jak uvedla FAA.

FAA zjistila, že v několika případech došlo při provozu letadel k poškození motorové gondoly. Šetření ukázala, že těsnění mezi vnitřními a vnějšími kanály a mezi vnějším kanálem a zadním oddílem byla opotřebovaná nebo chyběla. Systém odmrazování motoru pak vystavoval komponenty vstupu vysokým teplotám. Případná destrukce motorové gondoly by mohla způsobit, že její odletující části poškodí motory, trup nebo prvky řízení.

Takový incident v roce 2018 způsobil smrt cestující letu Southwest Airlines letícího z New Yorku do Dallasu. U Boeingu 737 se během letu oddělila část gondoly, která zasáhla trup letadla a způsobila smrt cestující. FAA zjistila podobný problém u letadel Boeing 737 MAX.

Po nehodě letadla Alaska Airlines 5. ledna stáhl Boeing žádost o výjimku z certifikace pro systém odmrazování motorů letadel 737-7 a zavázal se, že systém upraví, aby certifikační požadavky splňoval. Následně by k úpravě systému odmrazování mělo dojít u dalších letadel řady MAX.  

V pondělí Boeing s okamžitou platností uzemnil všechna čtyři letadla 777X zapojená do certifikačního programu poté, co zjistil závažné poškození strukturální části spojující motor s ostatními částmi letadla. Nyní jsou testovací lety pozastaveny. FAA po mnoha odkladech jen nedávno povolila Boeingu zahájit certifikační lety s piloty FAA na palubě.

V úterý FAA nařídila ( https://www.planes.cz/cs/article/208984/regulator-naridil-inspekce-boeingu-787 ) inspekce ovládání motorizovaného posunu sedaček pilotů u letadel 787. Během několika letů došlo k náhlému a neúmyslnému posunu sedačky pilotů. K nejvážnějšímu incidentu došlo 11. března, kdy Boeing 787-9 (CC-BGG) společnosti LATAM Airlines během letu v letové hladině začal prudce klesat. Při incidentu bylo zraněno 50 osob na palubě, z toho 12 bylo hospitalizováno. Vyšetřování ukázalo, že příčinou prudkého sestupu byl nekontrolovaný pohyb kapitánovy sedačky. Kapitán na pohyb sedačky instinktivně reagoval prudkým tlakem na řízení, což vedlo k vypojení autopilota a prudkému klesání.

Směrnice týkající se systému proti námraze motoru vstoupí v platnost v září, bude mít vliv na všechna letadla Boeing 787-8, 787-9 a 787-10. V USA se bude týkat asi 110 letadel.  

British Airways neprodleně požádaly FAA o dalších 125 dní na provedení inspekcí a opravy, aby se vyhnuly narušením provozu. FAA tuto žádost zamítlo s tím, že „potenciál strukturálního poškození“ se může s provozem motorů zvyšovat.

Boeing zdůraznil, že bezpečnost letadel v provozu není ohrožena. (Foto: The Seattle Times, God Save The Points, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Filip - nepřihlášený host (...135.20...)
27.08.2024 00:20
Co změnit sortiment?

Tak mne napadá, jestli by Boeing neměl po sto letech začít vyrábět něco jiného, u čeho není vyžadována 100%"kvalita - třeba oblečení nebo telefony...

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace